ПОСЛЕДНИЯТ САМУРАЙ - MAZDA RX8
Японската автомобилна компания Mazda остана единствената в света, която все още се стреми да наложи двигателя, изобретен от Феликс Ванкел. "Самураите" продължават да разработват почти забравените от останалите авто производители роторни агрегати. Разцветът на експерименталните направления по отношение на тези нетрадиционни за автомобил мотори датира още от 60-те години на миналия век. Допреди десетина години мнението че ванкеловите двигатели ще изместят класическия бутален мотор с вътрешно горене бяха широко застъпени, но постепенно тази идея бе отхвърлена от всички с изключение на "последния самурай" - Mazda. Днес японците предлагат на пазара изключително атрактивната резачка RX-8 - автомобил, оборудван с роторен агрегат с мощност 231 к.с. Именно тази кола попадна в обектива на нашата рубрика, като екипът ни избра да разгледа детайлно модификацията с най-високо ниво на оборудване. Revolution C.
Екстериор
На пръв поглед RX-8 изглежда като класическо спортно купе с доста екстравагантни форми. Когато се загледате обаче ще установите, че вратите, през които влизат пасажерите, са четири, а не две. Решението за задните врати е доста нестандартно и интересно. Те не могат да се отварят преди предните, а типичната колонка между тях липсва. Освен това задните се отварят обратно на общоприетия начин, като разкриват широко пространство за влизане и излизане в задния пасажерски отсек.
"Злобната" и агресивна муцуна на RX-8 също се набива на очи. Раздутите предни калници, прозрачните биксеновови светлини и хищната радиаторна решетка съвсем ясно подсказват за мощта, която се крие под предния капак. Спортният автомобил е доста нисък, като отзад завършва с малък, но изразен багажник. Формите са заоблени, а ефектната външност се допълва от модерните задни светлини, класическите лети джанти, двата ауспуха и въздухозаборниците, намиращи се в пространството между гумата и предната врата. Още едно добро решение е формата на предния капак. Извивките му следват тези на пластмасовите капаци скриващи двигателя. Като цяло от MX-8 струи динамика, мощ и спорт - черти, които, както в последствие ще разберете, не са само привидни.
Интериор
Наслада за окото на истинския маниак. Салонът прилича на доработка на някое известно тунинг студио. Всъщност всички тези "глезотии" влизат в стандартното оборудване на Revolution C. Коженият салон е в два цвята - червено и черно, като ефектът е подсилен от малки, но набиващи се на очи хромирани елементи. В кокпита се влиза малко трудно, но наместите ли се ще ви стане удобно. Предните кресла са високи и тесни, със силно изразена странична поддръжка. Воланът е близо до водача, но мястото за краката не е малко.
Шофьорът се намира в доста ниска и леко изтеглена назад позиция - точно като в истински спортен автомобил. Скоростният лост е изключително къс и компактен, което предполага и неговия малък и стегнат ход. Неоновите прибори, които имитират аналогови, са съсредоточени основно пред водача. Средната конзола е изтеглена навътре в купето, като това улеснява манипулирането с бутоните, разположени на нея. Тя също е с екстравагантна форма, като долната є част продължава и се слива със задния подлакътник. По този начин и отзад двете места са отделени. За разлика от повечето спортни купета, при Mazda и задните кресла са удобни. Вече споменахме и за вратите, които създават комфорт и при влизане и излизане, така че в това отношение моделът превъзхожда основните си конкуренти. <br>
Двигател
В случая агрегатът е двуроторен, като двата ротора са с обем от по 654 см3. Еквивалентът на този работен обем е равен на 2 616 см3. Плюсовете на мотора не са малко. На първо място са неговите компактни размери и минимални вибрации. Двете "бутала" във ванкеловия мотор са с напречно сечение във формата на триъгълник и се движат в охлаждан с вода корпус. При въртенето им във всяка от изменящите се горивни камери се осъществява познатият четиритактов процес. Газоразпределението не се извършва от клапани, а от самото бутало. Поради липсата на тесни тръбопроводи и неконтролируеми тежести е възможно бързо достигане на високи обороти, плавно ускорение и завидна мощност без наличието на турбо компресор.
По принцип недостатъци на ванкеловия мотор са големите горивни камери, които водят до увеличени емисии на вредните газове, както и повишен разход на гориво и масло. Съвременните технологии и добрите инженери от Mazda обаче са свели тези недостатъци до възможния минимум. Компактните размери имат решаващо значение за динамиката. Моторът може да бъде монтиран много ниско и близо до купето. Резултатът е нисък център на тежестта и разпределяне на теглото 50:50. При новия RX-8 на Mazda силовото предаване също печели от малкия двигател. Вместо разделен карданен вал сега се използва цял детайл между скоростната кутия и диференциала. Това още повече намалява теглото и вибрациите. Въртящият момент се предава на задните колела през модерна шестстепенна механична скоростна кутия. Останалите системи са стандартни, характеризират се с надеждност и добри показатели.
Цена
На всеки е ясно, че автомобил от подобен род не може да бъде евтин. Все пак това не е кола, служеща само за транспортиране на телесата Ви от точка А до точка Б. Тук става въпрос за имидж, удоволствие и себеопределяне. Въпреки това RX-8 е по-евтин от преките си конкуренти. Ако се абстрахирате от бъдещата нелесна поддръжка на ванкеловия двигател, RX-8 е перфектен вариант за резачка от висок клас.
|